Pedagogi e Pembelajaran

1. Pengenalan

a) Pada pendapat saya, pedagogi ialah kajian mengenai pengajaran, khususnya pengajaran dalam pendidikan formal. Dengan kata lain, ia adalah sains dan seni mengenai cara mengajar di sekolah. Secara umumnya pedagogi merupakan mata pelajaran yang wajib bagi mereka yang ingin menjadi guru di sekolah. Sebagai satu bidang kajian yang luas, pedagogi melibatkan kajian mengenai proses pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah, organisasi sekolah dan juga interaksi guru dan pelajar.

2. Ciri-Ciri Pedagogi e Pembelajaran

a) Berdasarkan pembacaan saya, penggunaan ICT dalam pengajaran  bermaksud menggunakan ICT secara terancang, bersesuaian dan berfikrah untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan Pedagogi Berbantukan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian dengan keperluan dalam pembelajaran berupaya :

i. Meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar terhadap pelajaran.
ii. Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua pelajar yang pelbagai keupayaan.
iii. Meningkatkan motivasi pelajar, membolehkan pembelajaran bersendiri dan membolehkan pelajar mengakses maklumat yang sukar diperolehi.
iv. Membolehkan pelajar mengumpul maklumat yang memerlukan masa yang lama atau terlalu mahal untuk dikumpul.
v. Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar.
vi. Membolehkan pelajar mencuba atau melaksanakan eksperimen yang sukar, terlalu mahal, mustahil atau bahaya untuk dilaksanakan dengan cara biasa.
vii. Meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi pelajar.
viii. Memberi peluang kepada pelajar belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minima.
ix. Meningkatkan kemahiran ICT.

Maklumat lanjut tentang pedagogi e pembelajaran boleh didapati daripada perbincangan yang lebih terperinci dalam laman blog ini.

Video di bawah ini juga menerangkan hubungan antara pedagogi dan e pembelajaran

Leave a comment